دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد و...

دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد و...

دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

دکتر علی نقره کار فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد, ورزش های مناسب برای دیسک کمر, ورزش مناسب کمر درد, درد مزمن, درمان گردن درد, ورزش مناسب گردن درد
آدرس : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای خیابان سرو غربی، ساختمان پزشکان سینا، نیم طبقه اول، واحد 5
تلفن : 22066542-22066530-22112885
موبایل : 09102526272
ایمیل : drnoghrekar@gmail.com

  • ۰
  • ۰

روشهای غیرجراحی درمان شکستگی مهره های ستون فقرات

 

روشهای غیرجراحی درمان شکستگی مهره های ستون فقرات

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان) چیست؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روش­های غیر جراحی جهت استحکام بخشیدن به مهره­های شکسته و پوک شده است که در انجام آن از فلوروسکوپ (دستگاه تصویر برداری زنده) کمک گرفته می­شود. این روش درمانی برای بیمارانی که در اثر پوکی استخوان مهره­ها دچار شکستگی این مهره­ها شده­اند کاربرد دارد.

موارد کاربرد:

  • شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان

  • شکستگی مهره ناشی از تهاجم تومور (متاستاز)

  • شکستگی مهره ناشی از بیماری مولتیپل میلوما (multiple myeloma)

  • بعضی از توده­های عروقی داخل مهره یا همانژیوما(hemangioma)

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به دلیل کاهش درد، توانایی حرکتی بیمار را افزایش داده به طوریکه بیمار میتواند فعالیت های روزمره خود را بدون درد انجام دهد؛ همچنین این درمان از کاهش ارتفاع و یا شکستگی بیشتر مهره­ها جلوگیری می­کند. با افزایش توانایی حرکتی بیمار، میزان پوکی استخوانی وی کمتر شده و احتمال عفونت­های ریوی و مشکلات قلبی در او کمتر می­شود. زمانیکه مهره شکسته باشد مانند اتاقکی که دیواره­های آن فرو می­ریزد ارتفاع مهره کاهش می­یابد و موجب درد در مهره کمری و یا پشتی می‌شود.

در ورتبروپلاستی داخل محل شکستگی سیمان تزریق می‌شود اما در کیفوپلاستی ابتدا بالون خاصی وارد اتاقک مهره شده و داخل آن با ماده حاجب پر می­شود (با فشار مشخص) تا دیواره مهره‌ها مجددا به وضعیت طبیعی خود بازگشته و ارتفاع مهره حفظ شود سپس بالون خارج شده، و در حفره بوجود آمده، سیمان ارتوپدی تزریق می­شود تا دیواره مهره­ها مجددا بر روی هم نخوابند. با این درمان درد حاصله از شکستگی به طور چشم گیری کاهش می ­یابد.

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان)

قبل از عمل

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان)

حین عمل

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان)

بعد از عمل

 

کاربرد ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی کدامند؟

  • درمان درد ناشی از شکستگی­های مهره­ای به دلیل پوکی استخوان
  • بیمارانی که بدلیل اختلال قلبی–ریوی ویا سن زیاد نمی­توانند ریسک عمل جراحی باز و ریسک بیهوشی و خون ریزی را تحمل کنند.
  • بیمارانی که استخوان‌هایشان برای جراحی ­های ترمیمی مهره­ ها بسیار ضعیف بوده و باید با انجام این عمل، مهره­ ها تقویت شده و ثبات خود را قبل از اعمال باز ترمیمی مهره­ ها بدست بیاورند.
  • بیمارانی که در اثر تومور بدخیم و یا متاستازهای ناشی از آن دچار تخریب مهره­ای شده­اند.
  • بیمارانی که بدلیل احتلالات متابولیکی و هورمونی و یا استفاده طولانی مدت از کورتن دچار پوکی استخوان شده­اند.
  • بیمارانی که بدلیل مولتیپل میلوما دچار تخریب مهره­ای شده­اند.
  • بیمارانی که همانژیوم (کلاف عروقی) پیشرونده در مهره­ها دارند.
  • شکستگی دردناک مهره همراه با نکروز (بافت مرده)، استخوانی (بیماری کومل یا Kummell).
  • شکستگی فشرده شده مهره­های کمری و پشتی (بدلیل پوکی یا تخریب استخوانی) که به درمان‌های دارویی و حمایتی پاسخ نمی ­دهند.

 

 

طریقه انجام این روش چگونه است؟

 

روش انجام ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان)

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (ترمیم مهره شکسته شده) بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی و تنها با ماده بی­حس کننده در مسیر ورود سوزن انجام می­شود. این روش بدون خونریزی و درد بوده و کل عمل حدود یک تا یک و نیم ساعت به طول می ­انجامد. در این روش با یک سوزن نازک ماده سیمانی شکل به محل شکستگی تزریق میشود. سیمان خیلی سریع در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه سفت می­شود و سوزن خارج می­گردد، سپس برای بررسی توزیع مناسب سیمان بعد از عمل، بیمار برای سی تی اسکن فرستاده می­شود. بلافاصله بعد از انجام این عمل درد بیمار کاهش یافته و بیمار می­تواند یک ساعت بعد از عمل مقداری راه برود. توصیه می­شود بیمار حتما یک شب در بیمارستان تحت نظر باشد، سپس بیمار با دستورات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ترخیص شده و توصیه می­شود یک هفته بعد جهت معاینه، مجدداً مراجعه کند.

 

 

فواید انجام ترمیم مهره شکسته شده به روش غیر جراحی:

  • به دلیل اینکه درد ناشی از شکستگی فشارنده مهره ­ها به کمک ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به طور واضحی کاهش می­ یابد بیمار احساس خوبی داشته و بعد از چند هفته، اغلب بیماران می­ توانند میزان مصرف داروی مسکن خود را کاهش دهند.
  • هشتاد درصد از بیماران می­توانند فعالیت­ ها و حرکت ­هایی که قبل از انجام عمل قادر به انجام آن نبودند، بعد از عمل دوباره از سر بگیرند که این فعالیت­ها خود عاملی در جهت کاهش پوکی استخوان و سلامت قلبی-ریوی می­باشد.

بعد از این اعمال به دلیل کاهش درد بیمارانی که به طور کامل در حال استراحت بوده و قادر به حرکت نبودند می­ توانند از بستر برخیزند که این خود خطر و ریسک عفونت­های ریوی را کاهش می­دهد و موجب تقویت عضلات و حفظ روحیه فرد می­شود.

 

 

خطرات انجام اعمال ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی:

معمولا این روشها، روشهای کاملاً بی­ خطر و تاثیرگذاری هستند.

  • از جمله خطرهای این روش ورود سیمان در حین تزریق به داخل کانال نخاعی می­باشد که با وجود چک تزریق سیمان به صورت زنده در زیر تصویربرداری احتمال نشت سیمان به داخل کانال نخاعی بسیار نادر است.
  • مشکلات و عوارضی که ممکن است رخ دهند: خونریزی، عفونت، افزایش درد در گروهی از افراد و علائم عصبی مانند بی حسی و سوزش و در موارد بسیار نادری ممکن فلج رخ دهد.


مشاهده مقاله اصلی در سایت منبع » روشهای غیرجراحی درمان شکستگی مهره های ستون فقرات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی