دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد و...

دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد و...

دکتر علی نقره کار - جراحی لیزری دیسک کمر

دکتر علی نقره کار فلوشیپ فوق تخصصی درد بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه بازرس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران, درمان دیسک کمر, درمان کمر درد, درمان دیسک کمر با لیزر, درمان ارتروز زانو, درمان میگرن, درمان سر درد, ورزش های مناسب برای دیسک کمر, ورزش مناسب کمر درد, درد مزمن, درمان گردن درد, ورزش مناسب گردن درد
آدرس : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای خیابان سرو غربی، ساختمان پزشکان سینا، نیم طبقه اول، واحد 5
تلفن : 22066542-22066530-22112885
موبایل : 09102526272
ایمیل : drnoghrekar@gmail.com

  • ۰
  • ۰

کمردرد و دیسک کمر و درمان دیسک کمر

کمردرد مزمن جزء بیماری‌های ناتوان‌کننده شایع است که باعث تحمیل شدن هزینه‌های سنگین به بیمار می‌شود، همچنین در کار و زمان زندگی او نیز اختلال ایجاد می‌کند. امروزه سعی جراحان بر این است که با روشهای جدید آسیب کمتری حین جراحی به بافتهای سالم بیمار وارد کنند. یکی از این روشها جراحی دیسک به کمک لیزر است. در این روش که به صورت سرپایی انجام می شود با کمک اشعه لیزر قسمتی از هسته دیسک سوزانده شده و فشار داخل دیسک پایین آورده می شود. در نتیجه حجم دیسک کم شده و فشار از ریشه عصب سیاتیک برداشته می شود. از چند سال قبل ما این روش را در بیمارستان عرفان به کار می گرفتیم و حال سعی داریم تا این عمل را در بیمارستان آزادی نیز راه اندازی کنیم.

لیزر در شاخه‌های مختلف درمانی و پزشکی استفاده می‌شود و مزایای منحصر به‌ فردی را برای بیماران به ارمغان دارد. لیزر در درمان بیماری دیسک کمر نیز، بسیار مفید و سودمند است. جراحی دیسک کمر به کمک لیزر، یک روش سرپایی است که به‌صورت تک‌ مرحله‌ای با واردکردن یک سوزن به داخل فضای دیسک صورت می‌پذیرد. در این روش اجزاء دیسک برداشته نمی‌شوند، بلکه هسته مرکزی دیسک به کمک لیزر سوزانده می‌شود.

دیسککتومی لیزری، با حداقل تهاجم، مقرون‌به‌صرفه بوده و دردهای آزاردهنده پس از عمل را برای بیمار به همراه ندارد. از مزیت‌های دیگر این روش گسترش روزافزون آن در مراکز مختلف درمانی است که امکان دسترسی اسان را برای بیماران فراهم می‌نماید.

 

جراحی دیسک کمر-جراحی لیزری دیسک کمر

 

علل مختلف دیسک کمر

  • علل مختلف کمر درد
  • صدمات
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی ها
  • لغزش مهره ای یا سر خوردن مهره ها
  • شکستگی های مهره ای
  • تنگی کانال نخاعی
  • مفاصل فاست
  • آراکنوئیدیت چسبنده کمری
  • آرتروز مهره های کمر
  • اسپوندیلیت انکیلوزان
  • سرطان های  این منطقه
  • عفونت های این منطقه
  • پوکی استخوان این منطقه

 

علل مختلف دیسک کمر - جراحی دیسک کمر

 

 

درد های ارجاعی ناشی از بیمار های احشائی :

بیماریهای لگن, شکم یا توراکس ممکن است دردی ارجاعی به بخش خلفی سگمان نخاعی که به اندام بیمار عصب میدهد، ایجاد کنند.

 

درد مهره ای تحتانی سینه ای یا فوقانی کمر ناشی از بیماری شکمی :

زخم معده- بیماری لوزالمعده- درد گرفتاری لایه دور ریه- توده هایی در ناحیه اطراف ستون مهره ها- ظهور ناگهانی درد کمر .

در کسی که از داروهای ضد انعقاد استفاده میکند.- گشاد شدگی عروق بزرگ شریانی( آنوریسم ها)-دیورتیکولیت ها- کولیک کلیوی- عفونت خون- سکته قلبی- درد پشت غیر اختصاصی.

 

درد کمر ناشی از بیماریهای قسمت تحتانی شکم :

اختلالات التهابی روده.. مثل کولیت یا دیورتیکولیت یا سرطان های روده بزرگ.

 

درد ناحیه خاجی و دستگاه تناسلی :

اندام های لگنی بندرت موجب کمر درد میشوند… به جز اختلالات گی که رباط رحمی خاجی را گرفتار میکنند.درد به ناحیه خاجی ارجاع میشود.آندوتریوز- سرطان رحم- وضعیت نابجای رحم – درد قائدگی

 

سایر منشاء های لگنی کمردرد :

تهاجم سرطان ها به اعصاب لگنی-تشعشع- نکروز- حاملگی.

 

منابع دردکمری خاجی از منشاء دستگاه ادراری و تناسلی :

پروستاتیت مزمن- سرطان پروستات- متاستاز به ستون فقرات- بیماری های کلیه و حالب- معمولا ضایعات مثانه و بیضه ها درد پشت ایجاد نمیکنند.

 

 

علایم دیسک کمر

  • درد موضعی در ناحیه کمرکه در یسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!
  • درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک کمر مطرح می باشد.
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها
  • احساس سوزش عضلانی
  • شایان ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و … شوند.
  • بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علایم از جمله ضعف و دو بینی و… بسیار بارز تر می باشد.
  • دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق  و کف پا خود ارتباط دهند.

 

 

جراحی دیسک کمر-علایم دیسک کمر

 

علایم دیسک کمر شدید و پارگی دیسک کمر

بیمار با دیسک کمر شدید ممکن است از درد شدید کمر و با انتشار به باسن و پاشنه شکایت داشه باشد و بی حسی پاها و بی قوتی پاها و کاهش تمایل جنسی و اختلالات ادراری مانند کاهش یا تند شدن ادرار ممکن است از علاِئم دیسک کمر شدید باشد.

 

 ارتباط دیسک با درد پاها

گاهی به دلیل فشاری ناگهانی که به ستون فقرات وارد می شود، دیسک نیز از جای خود خارج شده و باعث اعمال فشار بر ریشه های عصبی که از آن خارج می شود.

فشار دیسک با احساس کمردرد و سوزش در پاها ممکن است  همراه باشد. علاوه بر آن  ممکن است آن احساس درد دیسک کمر با  احساس گزگز و بی حسی در پاها  و درد پا و  ساق یا رانیز همراه باشد.

تاکید می کنم در برخی مواقع فتق دیسک کمر دردی در کمر ایجاد نمی کند ولی دیسک باعث ایجاد درد پا و درد در  ناحیه ساق پا و یا ران فرد شود . بنابراین ممکن است دیسک عامل ایجاد  درد پا و درد در ران و ساق پا  و باسن باشد ولی منشا اولیه درد ، در کمر باشد.

 

راههای تشخیص دیسک کمر

از جمله راه های تشخیص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به کمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینات در تشخیص دیسک کمر می باشد.
  • تست MRI
  • تست نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر

 

راه های تشخیص دیسک کمر

 

 

پیش از عمل جراحی دیسک کمر چه مواردی را باید در نظر گرفت

پیش از انجام عمل دیسک لازمست که بیمار بداند چه راهی را باید طی کند. این جراحی خطرها و عواقب خاص خود را در پی دارد و باید درباره آن ها با پزشک مشورت کند.
عمل دیسک یک جراحی مهم به شمار می رود که ممکنست بسیار موفقیت آمیز باشد یا هیچ تاثیری به دنبال نداشته باشد. مانند همه ی جراحی ها، خطرهای خاص خود را در بر دارد. باز هم تکرار می کنیم که باید درباره آن ها با پزشک مشورت کنید. بیمار باید پیش از انجام دادن یک جراحی با اهمیت مانند عمل دیسککتومی، به نکات زیر توجه کند:

وضعیت جسمی بیمار

  • بیمارانی که مبتلا به بیماری خاصی هستند باید به پزشک اطلاع دهند. شرایط خاص شامل ابتلا به دیابت، پرفشاری خون، نارسایی کلیوی، پیوند عضو، هپاتیت ب، هپاتیت ث، ایدز، HIV، استئوآرتریت، پوکی استخوان و اختلالات هورمونی است.
  • بیماری دیابت سبب به تاخیر انداختن زمان التیام زخم می شود.
  • ابتلا به فشار خون بیمار را در معرض خونریزی شدید قرار می دهد.
  • نارسایی کلیوی سبب کنترل نشدن دیابت و پرفشاری خون می شود.
  • ابتلا به بیماری های هپاتیت ب و ث که کبد را گرفتار می سازد، می تواند سبب بروز واکنش به داروها شود.
  • ابتلا به بیماری ایدز و ویروس HIV سیستم ایمنی بیمار را تضعیف کرده و می تواند به بروز عفونت های شدید بعد از عمل بیانجامد.
  • بیماران مبتلا به استئوآرتریت و پوکی استخوان هم ساختار استخوانی ضعیفی دارند که درمان کامل را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • ابتلا به اختلالات هورمونی هم بیمار را در معرض خطر واکنش نسبت به داروها یا ماده ی بیهوشی قرار می دهد.

خطرهای مربوط به جراحی دیسک کمر

عمل جراحی دیسک با خطرهای خاص خود همراه است که نتیجه ی عمل را تحت الشعاع قرار می دهد. این خطرها در دو مرحله بیمار را تهدید می کند یکی در حین عمل و دیگری بعد از عمل. خطرهای مربوط به جراحی عبارتند از :

  • حساسیت به داروی بیهوشی و داروهای مصرفی

بیمار ممکنست که به داروی بیهوشی یا داروی خاص دیگر حساسیت نشان دهد. البته این مشکل را می توان با انجام تست دارویی پیش از انجام عمل جراحی حل کرد.

  • خونریزی

معمولا” خونریزی در حین عمل جراحی خطر ناک است. بیمار با از دست دادن خون ممکنست نیاز به انتقال خون پیدا کند. در موارد نادر، خونریزی خفیف بعد از جراحی بروز می کند که براثر کنده شدن لخته و باز شدن زخم عمل ایجاد می شود.

  • عفونت

عفونت یکی از خطرهای رایج و مهم است. بیمارانی دچار عفونت می شوند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بهداشت خوبی ندارند یا آنتی بیوتیک ها را درست مصرف نمی کنند یا مجموعه ای از عوامل یاد شده دخالت دارد. عفونت به صورت سطحی یا عمقی بروز می کند.

  • آسیب دیدن اعصاب و بافت های مجاور

آسیب دیدن اعصاب در حین عمل اتفاق می افتد. بافت ها و اعصاب مجاور ناحیه ی عمل ممکنست تحت فشار قرار بگیرند، یا به طور تصادفی پاره شوند.

  • نشت مایع مغزی نخاعی

هر گونه آسیب دیدگی لایه ی محافظ نخاع می تواند به نشت مایع مغزی نخاعی بیانجامد.

 

 

اصل درمان جراحی لیزری دیسک کمر

اصل درمانی جراحی لیزری دیسک کمر بر این مفهوم مبتنی است که دیسک بین مهره‌ای یک سیستم بسته هیدرولیک است. این سیستم از نوکلئوس پولپوزوس حاوی مقدار زیادی آب تشکیل می‌شود که آنولوس فیبروز آن را احاطه می‌کند. افزایش مقدار آب نوکلئوس پولپوزوس باعث افزایش نامتناسب فشار داخل دیسک می‌شود. بر اساس آزمایش‌های انجام شده در محیط آزمایشگاه تنها ۱.۰ میلی‌لیتر افزایش حجم داخل دیسک فشار دورن دیسک را تا ۳۱۲ کیلو پاسکال (میلی‌متر جیوه) بالا می‌برد. از سوی دیگر کاهش حجم داخل دیسک کاهش بیش از اندازه فشار درون دیسک را به دنبال دارد. درد منتشر یکی از ویژگی‌های اصلی فتق دیسک کمر است که از فشردگی ریشه‌های عصبی در اثر بیرون زدن و برجستگی نوکلئوس پولپوزوس ناشی می‌شود.

کاهش فشار درون دیسک موجب می‌شود تا ماده برآمده دیسک به سمت مرکز دیسک عقب بنشیند و در نتیجه فشار روی ریشه‌های عصبی از بین برود و درد منتشر تسکین یابد. عمل جراحی دیسک کمر با لیزر با به کارگیری انرژی لیزر برای تبخیر آب موجود در نوکلئوس پولپوزوس از این مکانیسم شرح داده شده بهره می‌گیرد. انرژی لیزر توسط فیبر لیزری از طریق سوزن توخالی قرار داده شده در نوکلئوس پولپوزوس به نقطه مورد نظر هدایت می‌شود. سوزن پس از اعمال بی‌حسی موضعی درون دیسک بین‌مهره‌ای قرار داده می‌شود. افزایش دما علاوه بر تبخیر آب خاصیت پروتئین را نیز دگرگون می‌کند. به این ترتیب تغییری ساختاری در نوکلئوس پولپوزوس پدید می‌آید که ظرفیت جذب آب آن را محدود می‌کند و در نتیجه فشار داخل دیسک را برای همیشه به میزان کمتر از ۵۷ درصد کاهش می‌دهد.

 

چرا عمل جراحی دیسِککتومی انجام می شود؟

عمل جراحی دیسک در مواردی که دیسک پاره شده باشد انجام می گیرد. جهت تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی لازمست که دیسک به طور کامل بررسی و معاینه شود. در ستون فقرات ۳۳ عدد مهره وجود دارد که ۲۴ عدد از آن ها جدا از هم و بقیه به یکدیگر متصلند. در فاصله ی بین مهره هایی که جدا از یکدیگر قرار دارند دیسک بین مهره ای قرار دارد. دیسک بین مهره ای ا ز جنس غضروف است و سبب حرکت و انعطاف پذیری مهره ها شده و فشار را از روی آن ها بر می دارد. دیسک های بین مهره ای مستعد آسیب دیدگی یا پاره شدن هستند که البته نه فقط بر اثر بالا رفتن سن بلکه بر اثر قرار گرفتن بدن در حالت نامناسب، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، بلند کردن اجسام سنگین یا تصادف بروز می کند.

دیسک بین مهره ای از دو قسمت تشکیل شده است، بخش خارجی که لایه ای است فیبروزی و بخش داخلی که از مواد نرم ژله ای حاوی ژل میکروپروتئین و کمی فیبر درست شده است. وقتی که دیسک پاره می شود، بخشی از دیسک از راستای خود خارج شده و بیرون می زند. این حالت به نام پارگی دیسک معروف است. وقتی که این اتفاق می افتد مواد درون دیسک بیرون می ریزد و اعصاب و طناب نخاعی را احاطه می کند.
سپس علائم و نشانه های بیماری ظاهر می شود زیرا اعصاب و نخاع تحت فشار قرار دارند. اگرچه علائم و نشانه ها به عصبی که تحت فشار قرار گرفته بستگی دارد اما بازهم علائم و نشانه های زیر قابل ذکر است :
– درد ناگهانی مانند برق گرفتگی : احساس درد ناگهانی و شدید بر اثر اختلال در کار اعصاب حسی بروز می کند که گاه به صورت دائمی و گاهی هم به صورت موقتی است.
– احساس نیش زدن یا سوزن سوزن شدن : احساس سوزن سوزن شدن یا نیش زدن در ناحیه ی خاص یا در سرتاسر پا وجود دارد که باز هم بر اثر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ایجاد می شود. احساس درد هم همراه با سوزن سوزن شدن وجود دارد.
– بیحسی یا خواب رفتن : بیحسی یا خواب رفتن عضو هم وجود دارد که به عصبی که تحت فشار قرار دارد بستگی دارد.
– بیحرکتی : اگر عصب حرکتی درگیر شده باشد، بیحرکتی عضو هم بروز می کند.
– بی اختیاری ادرار : بی اختیاری ادرار هم یکی از نشانه های بیماریست.
– مشکلات دفع : اگر اعصاب منتشر شده درعضلات دستگاه گوارش درگیر باشد، اسهال یا یبوست بروز می کند.
– درد : درد یکی از شکایت های رایج و همیشگی بیماران است.
– سندرم دم اسبی : سندرم دم اسبی مربوط به درگیر شدن اعصاب دم اسبی در ناحیه ی کمر است که با نشانه های عدم کنترل دفع ادرار و مدفوع، بیحسی در اطراف ناحیه ی تناسلی و بیحسی و خواب رفتگی پیشرونده ی پا ها بروز می کند.
وقتی که بیمار این علائم و نشانه ها و ناراحتی خود را ذکر می کند لازمست که آزمایش های تشخیصی انجام شود. MRI یکی از مهم ترین راه های تشخیص بیماری است. هنگامی که پاره شدن دیسک تشخیص داده شد درمورد درمان تصمیم گیری می شود. ابتدا روش های غیر جراحی لحاظ می شود. اگر بیمار پاسخ مطلوبی به این روش ها بدهد درمان به همان روش ادامه می یابد اما اگر درد شدت پیدا کرد یا فرصت کافی برای به کار گیری روش های غیر جراحی وجود نداشت
، باید انجام عمل جراحی را در نظر گرفت. در عمل جراحی دیسک، دیسک پاره شده و اجزای آن برداشته می شود تا فشار از روی اعصاب درگیر شده کم شود و درد پایان یابد.
هدف اصلی از انجام عمل دیسک، از بین بردن درد و علائم و نشانه های بیماری است. علت دیگر برای انجام عمل دیسِکتومی، جلوگیری از عود بیماری و پاره شدن مجدد دیسک است. پس از انجام عمل جراحی بیمار باید با احتیاط رفتار کند و سبک زندگی خود را تغییر دهد، ورزش های خاصی را انجام دهد تا از بازگشت بیماری و پاره شدن مجدد دیسک جلوگیری شود. عمل جراحی دیسِککتومی خطرات خاص خود را در بر دارد و باید پیش از انجام آن با جراح مشورت کنیم.

 

روش جراحی نوکلئوپلاستی دیسک کمر و گردن

ابزار مورد نیاز : در این روش از دستگاهی به نام کوبلاتور و یک نوع قلم مخصوص نوکلئوپلاستی  استفاده می شود .بیمار در این روش معمولا نیازی به بستری قبل از عمل و بعد از عمل ندارد و به صورت سرپایی عمل می شود . همچنین نیاز به بیهوشی در این تکنیک نیست و بیمار با بی حسی موضعی ، جراحی می شود .جراح بعد از بی حسی موضعی با استفاده از قلم مخصوص تحت فلوروسکوپی (عکسبرداری) وارد هسته دیسک مورد نظر شده و تعداد ۶ الی ۸ کانال در آن ایجاد می کند . این کانالها ایجاد خلاءدر دیسک  کمر یا گردن کرده و باعث برگشت دیسک بیرون زده خواهد شد . کاهش درد بیمار دقیقا بعد از عمل شروع شده و تا یک ماه بعد از عمل به حداکثر کاهش خود خواهد رسید . اثر بخشی این روش بیش از ۸۰ درصد موارد می باشد که در جراحی دیسک به عنوان درجه عالی در نظر گرفته میشود . در این روش بیمار دردهای کمتری را نسبت به سایر روش های جراحی متحمل می شود و زودتر می تواند فعالیت های روزمره ی خود را از سر بگیرد. بیماری که به روش نوکلئوپلاستی مورد درمان قرار گرفته به علت اسیب های کمتری که به پوست و دیگر بافت های عصبی اش وارد شده بهبودی خود را زودتر به دست اورده ودر نهایت تا ۶ هفته دوران نقاهت پس از عمل را پشت سر می گذارد.

عمل جراحی لیزر دیسک کمر به روش فورامینوسکوپی

از فواید مهم استفاده از این روش این است که جراحی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود به همین علت بیمار یک ساعت پس از عمل می تواند به زندگی عادی خود باز گردد

امکان استفاده از این روش برای همه نوع فتق دیسک کمر و تحت همه شرایط امکان پذیر می باشد این روش به عللی برای سه گروه از بیماران پیشنهاد می شود یکی بیمارانی که به علت نوع کارخود نمی توانند پس از عمل جراحی استراحت کنند مانند ورزشکاران و مدیران و خلبانان و …

گروه دوم بیمارانی با بیماری هایی مانند مانند دیابت، ام اس، سرطان‌ها، فشار خون و بیماران قلبی

و گروه سوم افراد مسنی که به هر علتی بیهوشی برای آن ها خطرناک است.

 

روش درمان جراحی دیسک کمر

همانطور که گفته شد، جراحی لیزری دیسک کمر به صورت سرپایی و فقط با استفاده از مواد بین حسی موضعی انجام می شود. درواقع روش جراحی لیزر دیسک کمر یکی از روش های عمل جراحی بسته دیسک کمر محسوب می شود که در طول این درمان، یک سوزن باریک به دیسک دارای فتق با توجه به عکس رادیولوژی تهیه شده وارد می شود. در ادامه یک فیبر نوری از طریق سوزن به محل وارد شده و انرژی لیزر از طریق این فیبر به محل فرستاده می شود. انجام این کار می تواند باعث تبخیر بخش کوچکی از هسته دیسک شود. به این ترتیب فشردگی ایجاد شده در محل کاهش یافته و با کاهش فشار بر روی عصب، درد بیمار نیز تسکین پیدا می کند. تاثیر ناشی از این روش درمانی معمولاً بلافاصله پس از درمان مشاهده می شود

 

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

مزایای عمل جراحی دیسک با لیزر نسبت به روش های جراحی رایج عبارتند از:

به صورت سرپایی انجام می شود.

عوارض بعد از عمل کاهش می یابد.

معمولا علائم به سرعت تسکین می یابند.

احتمال وارد شدن آسیب به بافت های نرم را کاهش می دهد.

آسیبی به استخوان ها وارد نمی شود.

به علت انجام جراحی، فیبروز اپیدورال ایجاد نمی شود (زخم و اسکار در اطراف طناب نخاعی ایجاد نمی شود)

 

خطرات و عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر

با توجه به اینکه این کار تحت مونیتورینگ فلوروسکوپی انجام میشود و در انجام آن هیچ قسمتی از بدن آسیبی نمیبیند عارضه جدی را بهمراه ندارد.

نتایج جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی لیزری دیسک کمر شیوه‌ای موفقیت‌آمیز برای درمان دردسیاتیک و کمر درد ناشی از برآمدگی دیسک است. معمولاً درد به میزانی قابل توجه کاهش می‌یابد و میزان رضایتمندی بیمار نیز به دلیل سهولت انجام عمل، آسیب ندیدن یا دردناک نبودن توانبخشی بالا است به علاوه این جراحی بسته دیسک کمر در موارد نادر موفقیت‌آمیز نبودن، موجب تشدید وضعیت بیمار نمی‌شود.

 

 

نتایج جراحی دیسک کمر با لیزر

 

 

مراقبت های بعد از عمل (جراحی دیسک کمر)

بعد از عمل جراحی لیزری دیسک کمر پانسمان کوچکی روی محل ورود سوزن قرار داده می‌شود و سپس بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود یک تا دو ساعت بعد از عمل بیمار قابل ترخیص است.

تا ۲۴ ساعت باید از خم شدن ناگهانی اجتناب شود.

ممکن است تا چند روز نیازمند استفاده از ضد دردهای ساده باشد.

یک هفته بعد از عمل بیمار می تواند فعالیت های طبیعی خود را آغاز کند.

دوره بهبود پس از جراحی بسته دیسک کمر آسان و بی‌ دردسر سپری می‌شود و معمولاً درد پس از عمل جراحی ستون فقرات ناچیز است.

با انجام حرکات ورزشی مناسب پس از عمل بیمار میتواند زندگی سالم ، فعال و بدون دردی را تجربه نماید.

احتمال دارد علائم پارگی دیسک کمر از جمله درد ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل، تا زمان شروع بهبود دیسک، تشدید شود که داروهایی برای تسکین علائم تجویز می‌شود.

روند بهبودی بستگی به بیمار دارد. در برخی از بیماران به سرعت طی می شود در حالی که در برخی دیگر کُند است. محدودیت های خاصی برای هر یک از بیمار فراخور وضعیت وی وجود دارد. به طور معمول از بیمار خواسته می شود که یک هفته استراحت کند، ورزش و کار را کنار بگذارد و فقط به انجام کارهای شخصی خود بپردازد. همچنین، باید به شکلی حمام کند که زخم ناحیه ی عمل خیس و عفونی نشود. سپس رژیم غذایی و دارویی خاص تجویز می شود و بعد از گذشت مدت زمان لازم بیمار می تواند بعضی از حرکت های ورزشی و کارهای روزانه ی خود را انجام دهد.

علاوه براین، احتمال موفقیت عمل جراحی باید با تیم جراحی درمیان گذاشته شود. در بعضی از موارد ممکنست که عمل جراحی موفقیت اندکی داشته باشد یا اصلا” نتیجه ی مطلوبی نداشته باشد. این موضوع باید به پزشک هم اطلاع داده شود. اگر بهبودی انتظار نمی رود باید درباره روش های جایگزین یا اولویت ها گفتگو شود. بیمار برای از بین رفتن ناراحتی خود تن به جراحی می دهد بنابراین باید در باره احتمال عدم موفقیت جراحی آگاهی داشته باشد. بهترست که روش های غیر جراحی را پیش از انجام جراحی امتحان کند. درصورتی که بیمار رضایت کامل داشته باشد باید برای جراحی شدن تصمیم بگیرد.

 

 

آیا درمان بی‌خطر است؟

لیزر درمانی از زمان دریافت FDA، بیش از یک ‌میلیون بیمار را به روش غیرتهاجمی درمان کرده است و هیچ عارضه جانبی تاکنون گزارش نشده است.  لیزر درمانی در هر رشته پزشکی ازجمله دانشکده‌های پزشکی معتبر یافت می‌شود. این روش غالباً برای درمان ورزشکاران حرفه‌ای در NFL، NBA، و MLB استفاده می‌شود.

 

آیا درمان دردناک است؟

خیر، لیزر درمانی درواقع بسیار راحت و تسکین‌دهنده است. در بسیاری از بیماران در عرض چند دقیقه بعد از جلسه درمان، درد تسکین پیدا می‌کند.

 

آیا من به‌طورنامحدود به درمان نیاز دارم؟

نه، هدف ما تلاش در شناسایی منبع مشکل شما و اصلاح آن است –  به‌ویژه اگر یک مسئله بیومکانیکی باشد. ما از لیزر درمانی برای تسریع فرایند درمان و التیام این بیماری استفاده می‌کنیم. لیزر درمانی از طریق بهبود بافت آسیب‌دیده و ملتهب موجب تسکین درد می‌شود. در اکثر بیماری‌هایی که ما درمان می‌کنیم، نتایج بلندمدت بوده، اما دائمی نیستند. در مواقعی، به بیماری‌هایی برخورد می‌کنیم که نیاز به درمان ترمیمی دوره‌ای دارند. ازآنجایی‌که لیزر درمانی فاقد هرگونه عوارض جانبی است، می‌تواند در تمام طول زندگی بیمار ادامه پیدا کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی